سگ گردانی که امروز به شوی خودنمایی در جامعه تبدیل‌شده و سلامت و امنیت شهروندان را تهدید کرده است، معضلی برگرفته از غفلتی فرهنگی و تحت تأثیر فرهنگ غربی است که مسئولان ذی‌ربط بایستی در راستای رفع این مشکل چاره‌جویی کنند.

به گزارش خبرافلاک، این روزها در برخی از شهرها، سگ گردانی به تفریح جدیدی برای برخی افراد تبدیل‌شده است و با این اقدام در سطح جامعه به خودنمایی و فخرفروشی پرداخته و خود را نیز مدافع حقوق حیوانات تلقی می‌کنند.تابه‌حال نگهداری از سگ مربوط به روستا، باغ‌ها، حفاظت از گله و دام و… بوده که دارای محل نگه‌داری از سگ نیز بودند، ولی الآن این مسئله به داخل جامعه حتی در منازل و آپارتمان‌ها سرایت کرده است.

مسئله سگ گردانی در جامعه شهری و مواجه‌شدن آن با کودکان، موجب به وجود آمدن ترسی در آنان می‌شود که در ادامه تبعات نامطلوبی را بر کودک خواهد داشت چراکه این ترس در کودکان به‌مراتب بالاتر از بزرگ‌سالان است.این موضوع در جامعه‌ و شرع امری ناپسند بوده و از سوی قاطبه مردم امری ناشایست به شمار می‌رود چراکه حتی بعضاً حقوق افراد جامعه را زیر سؤال می‌برد و موجب خسارات و تلفانی بر افراد جامعه می‌گردد.

سگ گردانی؛ حرکت ضداجتماعی و فرهنگی

سجاد فهیمی، یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرافلاک، با اشاره به سگ گردانی برخی افراد در سطح شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: کانونی که مستقیماً با سگ گردانی برخورد کنند، متأسفانه نداریم درنتیجه نمی‌توانیم با آن‌ها به‌صورت مستقیم برخورد کنیم بلکه تنها ضابطین قوه‌ی قضائیه، بسیجیان و … را که دوره‌های آموزشی لازم را طی کرده‌اند، می‌توانند در حدود امربه‌معروف وظیفه خود را انجام و با آن‌ها برخورد کنند.

وی افزود: متأسفانه تاکنون این حرکت ضداجتماعی و ضد فرهنگی جرم انگاری نشده و به شکل قانون درنیامده است بنابراین نمی‌توانیم در قالب یک جرم و مجرمین با چنین افرادی برخورد کنیم و بلکه فقط در قالب امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توان اقداماتی صورت گیرد.

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: متأسفانه این کار جرم و یا قانون نیست کسی که سگ گردانی (حیوان دیگری که ازلحاظ شرعی نجس است)، می‌کند را به‌عنوان مجرم تحت تعقیب کیفری قرار دهند، بنابراین نمی‌توان برخورد با آن‌ها داشت.وی افزود: متأسفانه این کار ازلحاظ شرعی تحت تأثیر فرهنگ غربی و نوعی تهاجم فرهنگی است که در آن‌یک سری ضد ارزش‌ها جایگزین ارزش‌ها شود، متأسفانه افرادی که این کار را می‌کنند تحت تأثیر شبکه‌های بیگانه هستند یا اینکه در فضای مجازی یک فرهنگ را و یک ضد ارزش اشتباه را ایجاد می‌کنند؛ در دین مقدس اسلام گفته‌شده که سگ حیوانی نجس می‌باشد ولی یکسری از افراد می‌خواهند قبح این قضیه را از بین ببرند؛ یعنی زمانی که یک شخص، آقا، خانم یا حتی یک خانواده سگی را در منزلشان یا اجتماع نگهداری می‌کنند، اعلام می‌کنند که این کار نجس یا حرام‌ نیست.فرهنگ‌سازی صحیح در جامعهفهیمی گفت: ما باید یک فرهنگ‌سازی را در سطح اجتماع، شبکه‌های مجازی و صداوسیمای استان داشته باشیم و ازنظر دینی نیز سخنرانان و خطبا آن را اعلام کنند؛ هرچند که در شرع مقدس آمده که سگ نجس است؛ اما باید سخنورانی داشته باشیم که این را به‌صورت مطلوب به مردم بیاموزند که این صرفاً یک سگ گردانی نیست، بلکه یک نوع تهاجم فرهنگی است که می‌خواهد ارزش‌ها را باهم تغییر دهد.وی بابیان اینکه ما یک سری قوانین داریم که لازم است به آن‌ها توجه شود، خاطرنشان کرد: حیواناتی خانگی، حیواناتی هستند که جنبه‌ی نجس بودن ندارند، مانند، قناری، طوطی به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که همه‌ی حیوانات حرام هستند؛ برخی دوست دارند از حیوانات و پرندگانی چون طوطی، قناری یا حیوانات دیگری که نجس نیستند، حمایت کنند خب ما باید این‌ها را از هم تفکیک کنیم که چه حیواناتی را اسلام معتقد است که حرام بوده و چه حیواناتی حرام نیستند.فهیمی گفت: فرهنگ سگ گردانی و پرورش سگ یک فرهنگ کاملاً غربی است که ما باید خانواده و فرزندانمان را از شبکه‌های مجازی که این قضایا را عادی جلوه می‌دهند، دور و با آسیب‌های آن آشنا کنیم و حداقل اجازه ندهیم که فرزندانمان با آن فیلم‌ها و آن مواردی که این برنامه‌ها را عادی جلوه می‌دهند، برخورد داشته باشند، یعنی در برنامه و شبکه‌های مجازی فرزندانمان را کنترل کرده که این قضایا به وجود نیاید.وی بیان کرد: در حقوق ما یکسری قوانین داریم که برای نگه‌داری از حیوانات خانگی آمده است ولی چون ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم این قوانین شامل قوانینی است که آن حیوانات منع قانونی و شرعی ندارند و متأسفانه برخی با استفاده از این قانون، سگ را به‌عنوان یک حیوان خانگی قلمداد کرده‌اند که به قول آن‌ها مشکل شرعی ندارد؛ علی‌رغم اینکه ما در مورد حیوانات خانگی قانون داریم ولی این قانون استثنائاتی دارد و حیواناتی که نجس هستند از این قانون مستثنی می‌گردند، ما بایستی این فرهنگ را ترویج دهیم و مردم را از طریق فضای مجازی، کلاس‌های حقوقی و سایر راه‌ها… آگاه و اقناع کنیم.انتقال بیماری‌ها به انسان، تاوان هم‌نشینی با سگ‌هالیلا بهاروند، یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: نگهداری از سگ‌ها در محیط شهر خوب نیست چون شهرنشینی قانون خاص خود را دارد ولی ازآنجایی‌که ممکن است برخی‌ها به این کار عادت کرده باشند بهتر است محلی را برای نگهداری از آنها قرار دهند.وی افزود: سگ‌ها ممکن است باعث انتقال بیماری به انسان گردد و از سویی نیز باعث ایجاد ترس در برخی افراد شود ولی بااین‌حال برخی افراد برای سرگرم کردن خود مبادرت به نگهداری از سگ می‌کنند در این راستا بهتر است، یا افراد از سگ‌ها نگهداری نکنند یا اینکه مکانی را برای نگهداری و چرخاندن آنها در نظر بگیرند.ضرورت جانمایی محل نگه‌داری از سگ‌هاسکینه اکبری، یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: گاهی اوقات شاهد سگ گردانی در فضای پارک هستیم ولی شدت آن زیاد نیست؛ سگ ازنظر دامپزشکی باید حتماً حرکت داشته باشد بنابراین برای افرادی که به این کار علاقه دارند بهتر است که مناطقی را برای نگهداری از آن در نظر بگیرند؛ زیرا اگر محوطه خاصی را برای نگهداری از آن‌ها در نظر بگیرند احتمال انتقال بیماری نیز کاهش‌یافته و باعث کاهش ترس از سمت مردم می‌باشد.

وی افزود: حیوانات از نزدیک بسیار زیبا هستند؛ فکر می‌کنم اگر حضور حیوانات برای اطرافیان و جامعه مضر نباشد و محلی برای نگهداری از آنها وجود داشته باشد، منعی ندارد.سگ گردانی رهآورد غرب‌زدگیصغری محمدی، یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرافلاک، اظهار داشت: متأسفانه به‌طور زیاد شاهد این هستیم که افراد بسیاری اقدام سگ گردانی می‌کنند که بسیار اشتباه است.

وی افزود: این کار به‌صورت چشم و هم‌چشمی درآمده و باعث شده کودک چندساله‌ام، از من درخواست خریدن توله‌سگ را بکند، درحالی‌که این کار در فرهنگ مردم ایرانی و به‌خصوص مردم لرستان جایی ندارد؛ این کار نشآت گرفته از فرهنگ غربی‌هاست و نشان‌دهنده غرب‌زدگی مردم است، وضعیت به شکلی پیشرفته که مردم دیگر بچه‌دار نمی‌شوند و به‌جای آن سگ‌ها را تربیت می‌کنند.

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: حیوانانی چون سگ حتی در منازل نیز ممکن است برای همسایه‌ها سروصدا و ناراحتی ایجاد کنند و به‌ نظرم نگهداری از آنها کاملاً اشتباه می‌باشد، چون این حیوان در دین اسلام نیز نجس است.

محمدی گفت: باید گفت نگهداری از سگ چه کمکی به ما داشته و چه سود و منفعتی دارد؟ وضعیت به شکلی شده است که فرزندان ما نیز برای خریدن سگ به ما بهانه می‌گیرند؛ بهتر است که با این افراد در جامعه برخوردی جدی صورت بگیرد.وی افزود: این کار تنها از روی چشم و هم‌چشمی است، درگذشته این سگ‌ها تنها برای نگهداری گله و دام در روستاها استفاده می‌شد اما در حال حاضر، در دست هر جوان یک سگ قرار دارد بی‌آنکه این کار مفهومی داشته باشد.برخورد قانونی با معضل سگ گردانی ضروری است

زهرا میرزایی، یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبر افلاک، اظهار داشت: ما بارها شاهد سگ گردانی در سطح پارک‌های استان بوده‌ایم و معتقدم این حیوانات می‌توانند در انتقال بیماری به انسان و به‌خصوص کودکانی که نادانسته روی چمن یا وسایل بازی دست می‌گذارند، خطرناک باشد.

وی افزود: اگر همه مردم به این موضوع اعتراض داشته باشند، می‌توان آنها را جمع‌آوری کرد؛ برخی‌ها می‌گویند که این سگ‌ها تربیت‌شده هستند درحالی‌که کسی نمی‌داند آیا این موضوع حقیقت دارد یا نه؟!

میرزایی عنوان کرد: من خودم از سگ‌ها به‌شدت می‌ترسم، مردم خود بارها شاهد سگ گردانی در پارک بوده‌اند ولی نه آنها واکنشی نشان می‌دهند و نه مأموران اقدامی انجام می‌دهند ولی قطعاً این کار نیاز به همراهی مردم و پیگیری مأموران انتظامی دارد.

جرم سگ گردانی در قانون

فرخشاهی، کارشناس مسائل حقوقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرافلاک، اظهار داشت: خطرات و مزاحمت‌های متعددی را در راستای نگهداری از حیوانات خانگی برای مردم شاهد هستیم که درنتیجه آن‌ها حقوق شهروندی و حقوق عموم مردم ضایع می‌شود.

وی افزود: بسیاری از مردم در پارک‌ها و محیط‌های عمومی مثل پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به خاطر این موضوع احساس امنیت نمی‌کنند؛ بنابراین مهم‌ترین موضوعی که ما به آن توجه کرده‌ایم، مزاحمت‌هایی است که برای مردم ایجاد می‌شود و حقوق آن‌ها تضییع می‌شود.

کارشناس مسائل حقوقی عنوان کرد: مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی جرم عبارت است از هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که قانون برای آن مجازات تعیین‌شده باشد؛ برای وقوع هر جرمی ۳ رکن اساسی لازم است: ۱٫ رکن مادی ۲٫ رکن معنوی ۳٫ رکن قانونی.

وی تصریح کرد: در مورد سگ گردانی ما یک رکن قانونی که سگ گردانی یا نگهداری از سگ رو جرم انگاری کرده باشد که ما بر اساس آن بتوانیم سگ گردانی را جرم دانسته، نداریم؛ پس در این مورد رکن قانونی تنها دلیل قانونی است که می‌توانیم برای این مسئله بیان کنیم این است که اگر حیواناتی مثل سگ باعث ایجاد ترس و وحشت در دیگران بشوند یا به دیگر افراد خسارت وارد کنند، در این راستا بر اساس مبنای قانونی، صاحب حیوان را مسئول جبران خسارت و مستحق مجازات می‌دانیم.

وی افزود: با اقتباس از قوانین مدونه می‌توان به بررسی این موضوع پرداخت؛ بر اساس ماده‌ی ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر فردی که سبب بروز عملی شود که تهدیدی راجع به بهداشت عمومی تلقی شود به حبس تا یک سال کیفر می‌شود.

فرخشاهی گفت: از طرف دیگر این دسته از اشخاص با این رفتارها نسبت به‌سلامت جامعه تهدیدی را مرتکب می‌شوند و باعث بروز انواع بیماری‌های مؤثر در جامعه می‌شوند مثل آلودگی محیط به سبب نجاست خود حیوان یا فضولات آن.

کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: با این وصف باید این دسته از اعمال را به‌نوعی تجاوز به حقوق شهروندی در نظر بگیریم و امکان قرار گرفتن این اعمال در بخش رفتارهای مجرمانه که در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره‌شده است قرار می‌گیرد؛ در ماده مذکور اعمالی با این اوصاف باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی تلقی می‌شود یا به سبب بر هم خوردن نظم و آرامش عمومی می‌گردد و از آسیب بدنی به شهروندان جرم تلقی شده و برای آن‌هم مجازاتی در نظر گرفته‌شده است.

عناصر قانونی

وی افزود: بر طبق ماده ۶۳۸ در قسمت تعزیرات قانون مجازات اسلامی تعیین‌شده است چنانچه شخصی به‌طور علنی در اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر مجازات عملی که انجام داده به ۱۰ روز تا ۲ ماه یا شلاق تا ۷۴ ضربه مجازات خواهد شد. درجایی که مرتکب نسبت به عملی اقدام کند که ذات آن عمل دارای کیفر نباشد اما عفت عمومی را جریحه‌دار نموده است، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق کیفر خواهد شد.

فرخشاهی گفت: بر طبق تبصره ۲ ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی هم مقررشده است که حفظ و نگهداری هر چیز خطرناک یا وسیله‌ای که به دیگران آسیب وارد کند و شخص امکان حفظ و نگهداری به جلوگیری از آن صدمه را نداشته باشد این موضوع کوتاهی و تقصیر محسوب می‌شود و فرد ضامن تلقی خواهد شد. بر اساس ماده‌ی ۶۱۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی هم بیان‌شده که چنان چه شخصی در اماکن عمومی و معابر متعرض یا مزاحم زنان و اطفال بشود و یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند نماید به حبس از ۲ تا ۶ ماه و ۷۴ ضربه شلاق کیفر می‌شود.

کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: همچنین طبق ماده‌ی ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی مالک هر حیوان اگر از حمله او آگاهی داشته باشد اما او را حفظ و از آن نگهداری نکند و آن حیوان به فردی آسیب و صدمه وارد کند ضامن تلقی می‌شود؛ درصورتی‌که شخص حیوان خود را به فرد دیگری بسپارد و بداند که آن شخص قدرت حفظ آن حیوان ندارد و همین مطلب باعث بروز صدمه و آسیب به فرد شود، با عنایت به ماده ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی اگر سگ به هر سببی به سمت افراد پاس کند یا حمله‌ور شود به‌طوری‌که ترس در شخص ایجاد شود مالک سگ تحت تعقیب کیفری واقع می‌شود و در بسیاری از موارد امکان دارد که این ترس اشخاص باعث قتل شود و همین موضوع قصاص صاحب سگ را به دنبال می‌آورد؛ خیلی از افراد هستند که فی‌نفسه بودن کنار سگ می‌ترسند که در این خصوص مالک سگ واجد مسئولیت کیفری خواهد بود.

کارشناس مسائل حقوقی گفت: طبق ماده ۵۰۱ قانون هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به‌سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می‌گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و براثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.وی افزود: مطابق نص صریح این ماده‌سگ داری یا سگ گردانی جرم نیست؛ اما اگر فردی، سگ را برای هراس دیگران یا حمله به انسان‌ها برانگیزد، در صورت ورود صدمه به قربانی، فرد برانگیزاننده به قصاص یا دیه محکوم می‌شود؛ یعنی ممکن است فردی عامدانه و عالمانه به سگ خود دستور دهد به کسی حمله کند و با حمله سگ به قربانی، شخص تحریک‌کننده حیوان، ممکن است به قصاص محکوم شود.

فرخشاهی گفت: طبق ماده ۵۱۲، هرگاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آن‌ها مجاز نیست، توقف نماید یا شیء و یا حیوانی را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد یا چیز لغزنده‌ای در آن قرار دهد و دیگری بدون توجه به آنها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شیء یا حیوان را مستقر نموده یا راه را لغزنده کرده است، ضامن دیه و سایر خسارات هست.کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: در این ماده نیز روشن است اگر کسی، سگی را در قسمتی (مانند پیاده‌رو) از خیابان قرار دهد که مردم (مثلاً از روی ترس) مجبور شوند از مکان ناامن دیگری (مانند سواره‌رو خیابان) عبور کنند و در حین عبور صدمه ببینند، صاحب سگ، مسئول جبران خسارات فرد بزه دیده است.

وی گفت: ماده ۵۲۲ و تبصره آن به‌روشنی درباره کسی که سگ خود را به خیابان می‌آورد و سگ به دیگران حمله می‌کند، مصداق می‌یابد. در تبصره این ماده به‌روشنی عنوان‌شده اگر کسی سگ خود را به خیابان بیاورد و توان کنترل آن را نداشته باشد، «مقصر» شناخته می‌شود، یعنی مانند آن است که عمده سگ را برای صدمه به دیگران، از خانه خارج کرده است.

این ماده می‌گوید: متصرف هر حیوانی که از احتمال حمله آن آگاه است باید آن را حفظ نماید و اگر در اثر تقصیر او، حیوان مزبور به دیگری صدمه وارد سازد، ضامن است. ولی اگر از احتمال حمله حیوان آگاه نبوده و عدم آگاهی ناشی از تقصیر او نباشد، ضامن نیست.

فرخشاهی بیان کرد: متأسفانه در این امر جای خالی یک قانون مدونی که صراحتاً راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کرده باشد به‌وضوح دیده می‌شود؛ با توجه به اینکه در یک کشور اسلامی و خصوصاً در یک استانی که بیشترین تعداد شیعیان اثنی عشری در کشور را دارد، زندگی می‌کنیم و همه‌ی ما ملزم به رعایت قوانین کشور و نیز خودداری از انجام عمل حرام هستیم و مطابق ماده ۶۳۸ قانون مجازات که تظاهر به فعل حرام را هم جرم تلقی کرده، به‌صورت نامحسوس موضوع سگ گردانی را می‌توانیم یکی از ابعاد مهم تهاجم فرهنگی بدانیم که درحالی‌که تبدیل‌شدن به یک عرف و رفتار غلط در استان است.

کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: متأسفانه عده‌ای از مردم که دراین‌بین افراد مشهور و سلبریتی ها نیز مشاهده می‌گردد، سگ رو به‌عنوان فرزند و یکی از اعضای خانواده خود به‌حساب می‌آورند که این امر جای تأمل و ناراحتی دارد؛ برنامه‌های فرهنگی صحیح، مؤثر و رسانه‌ها می‌توانند به‌عنوان مهم‌ترین عامل مقابله با این امر مذموم غیرفرهنگی تلاش کنند.

به گزارش خبرافلاک، با توجه به اینکه سگ گردانی در جامعه معضلی است که سلامت و امنیت شهروندان را تهدید می‌کند، بایستی مسئولان ذی‌ربط در راستای رفع این مشکل چاره‌جویی کرده و تمهیدات لازم را در این راستا به‌کارگیرند.

انتهای پیام/