با شیوع کرونا روند گردش‌‌گرپذیری و استفاده از قطار برای بازدید از این مناطق دیدنی متوقف شد، اکنون اما با فروکش کردن شرایط حاد کرونایی، گویا عزمی برای راه‌اندازی مجدد این وسیله وجود ندارد، به‌گونه‌ای که استفاده از ظرفیت بی‌بدیل گردشگری لرستان در این منطقه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

به گزارش خبر افلاک ، بدون تردید یکی از راه‌های توسعه پایدار در جهان امروز استفاده از ظرفیت بخش گردشگری است، صنعتی که می‌تواند با به‌ کار گیری روش‌های خلاقانه و جذاب تاثیری شگرفی در رشد اقتصادی یک منطقه داشته باشد.

از طرفی تسهیل امکانات و همچنین راه‌های دستیابی به مناظر بکر طبیعی و تاریخی از مهمترین اقداماتی است که باید در راستای شکوفایی صنعت توریسم و جذب گردشگر انجام شود، کمااینکه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی با کمترین میزان آلودگی زیست‌محیطی در شرایط  کنونی یک ضرورت انکارناپذیر است.

بدون شک قطار را می‌توان از جمله وسایل پرکاربرد و البته ایمن در صنعت گردشگری عنوان کرد، وسیله‌ای که در سال‌های اخیر مورد توجه اغلب جوامع توسعه‌یافته در حوزه گردشگری قرار گرفته و تاکنون برای این منظور قطارهای مختلفی با عناوین تاریخی، گردشگری، موزه‌ای و … را پیش‌بینی و به کار گرفته‌اند.

طی دهه‌های اخیر در ایران نیز استفاده از قطار گردشگری برای بازدید گردشگران و علاقمندان به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مورد توجه قرار گرفته است، به‌نحوی که در حال حاضر بیشتر مسیرهای دیدنی کشور از این ظرفیت بهره‌مند هستند.

از طرفی مسیرهای ریلی زیبا و جذاب این امکان را فراهم می‌سازد که گردشگر برخی مواقع تنها به قصد عبور و بازدید از این مسیر راهی سفر شود و لحظاتی را برای ثبت خاطره‌ای خوش سپری کند.

قطار گردشگری لرستان با رویکرد تفریحی و توریستی در مسیر ریلی که برشی ۷۵ کیلومتری از خط راه‌آهن شمال به جنوب است و دربردارنده ۱۱ ایستگاه، ۹۳ تونل به طول بیش از ۲۹ کیلومتر، ۵۶۶ دهنه پل و ۶۵ کیلومتر راه قوسی و پیچ در پیچ بوده، سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید، ظرفیتی که از همان روزهای نخست مورد استقبال گردشگران و علاقمندان به محیط‌زیست قرار گرفت و رضایتمندی بسیاری را به همراه داشت.

متاسفانه با شیوع کرونا روند گردش‌‌گرپذیری و استفاده از قطار برای بازدید از این مناطق دیدنی متوقف شد، اکنون اما با فروکش کردن شرایط حاد کرونایی، گویا عزمی برای راه‌اندازی مجدد این وسیله وجود ندارد، به‌گونه‌ای که استفاده از ظرفیت بی‌بدیل گردشگری لرستان در این منطقه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

از نظر اقتصادی برای شرکت راه‌آهن بستن بلاک به صرفه نیست

حاتم نیکبخت، رئیس اداره گردشگری دورود با بیان اینکه از نظر اقتصادی برای شرکت راه‌آهن بستن بلاک به صرفه نیست گفت: توقف گردشگران با بستن بلاک همراه است و این موضوع برای شرکت راه‌آهن توجیه‌پذیر نبود.

وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر با مرکز جهت فعال شدن دوباره قطار گردشگری لرستان، تصریح کرد: برای اینکه ساختار را از دست ندهیم، قطار محلی را برای گردشگران پیش بینی کرده‌ایم.

نیکبخت، عدم تامین ناوگان را یکی از دلایل غیرفعال ماندن قطار گردشگری برشمرد و افزود: اما دلیل مهم آن توجیه اقتصادی نداشتن برای شرکت راه‌آهن است.

رئیس اداره گردشگری دورود به تلاش استاندار لرستان برای راه‌اندازی مجدد قطار گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون از سوی مرکز اقدام موثری برای تحقق این مهم صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار پای کار بوده و مشکلی برای فعالیت ندارد، اظهار کرد: با این وجود این مطالبه را باید از شرکت راه‌آهن داشت که این امکان را مجدد برای استان گردشگرپذیر فعال نماید.

عدم تامین ناوگان

حامد خلیلی مجری طرح قطار گردشگری لرستان در خصوص آخرین وضعیت فعالیت قطار گردشگری لرستان گفت: در حال حاضر به دلیل عدم تامین ناوگان این ظرفیت بدون استفاده مانده است.

وی با بیان اینکه قوی‌تر از ظرفیت فرودگاه و بالاترین امکان برای جذب مستقیم مسافر هدفمند استفاده از قطار است، افزود: طی سال ۹۸ و به مدت تنها ۱۰ روز توانستیم میزبان ۳ هزار گردشگر در استان شویم، حال اینکه اگر این روند استمرار داشت، رکورد خوبی از نظر ورود مسافر به لرستان رقم زده می‌شد.

مجری طرح قطار گردشگری لرستان بیان داشت: مسافر هدفمند به طور مستقیم وارد جوامع محلی می‌شود و این خود ظرفیتی برای افراد بومی جهت برپایی بازارچه‌های مختلف ایجاد می‌کند و قطار گردشگری این امکان را برای مسافران فراهم ساخته بود.

خلیلی با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت قطار گردشگری در لرستان نادیده گرفته شده، گفت: باید عزمی از درون استان این مهم را مطالبه کند.

مجری طرح قطار گردشگری لرستان به اشتغال‌زایی خوب قطار گردشگری اشاره و تصریح کرد: با توجه به آمار بالای بیکاری د استان، استفاده از قطار گردشگری می‌تواند گره از این مشکل باز کند.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید حجم ارزی که از طریق قطار گردشگری وارد استان می‌شود در مقایسه با دیگر روش‌های جذب هدفمند گردشگر قابل مقایسه نیست و از این رو فعال کردن مجدد آن یک ضرورت است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس