باقری با بیان اینکه نخوردن سحری سبب مشکلات گوارشی چون بیماری های معده می‌شود،گفت: روزه در ماه مبارک رمضان، علاوه بر شادابی و نشاط، سبب سم زدایی در بدن می‌شود.

محمد علی باقری متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبر افلاک اظهار داشت: متخصصان رژیم های غذایی لازم چون رژیم لاغری و یا رژیم برای بیماری‌های خاص و یا مشکلاتی که معمولاً به رژیم غذایی وابسته هستند( دیابت) را با توجه به فیزیولوژی و نیازهای بدن تجویز می‌کنند، حال در ماه مبارک رمضان که روزه داران وعده‌های غذایی خود را با اختلاف فاصله ۱۴ تا ۱۶ ساعت مصرف میکنند، به انرژی و موادی برا رشد و ترمیم بدن نیاز دارند که لازم است این مواد را در رژیم غذایی یا سحرگاهی خود گنجانده و آنهارا مصرف کنند.

وی افزود: به روزه داران در سحرگاه استفاده از مواد غذایی پر انرژی، پرکالری،پروتیین‌ها و ویتامین‌ها و… توصیه می کنیم؛ در وعده افطار چون بدن در حالت استراحت قرار دارد، بهتر است غذاهای سبک و ساده مصرف شود تا فشار زیادی را به بدن وارد نکنیم؛ در واقع استفاده از سالاد، سبزیجات، هویج ویا بعبارتی غذاهای فیبردار و سبک که مانع از ولع زیاد برای خوردن می‌شود، توصیه می شود.

متخصص تغذیه عنوان کرد: استفاده از غذاهای پرکالری چون خرما که با وجود داشتن انرژی، مانع از تشنگی روزه دار می‌شود را به روزه داران توصیه میکنیم،همچنین مصرف شربت‌هایی چون خاکشیر و تخم شربتی که نه تنها مانع از افتادن قند خون می‌شود بلکه به دلیل ساختار خاص آنها باعث جذب آب و جلوگیری از تشنگی میشود را به روزه داران توصیه میکنیم.
باقری گفت: مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی در روزه داران سبب ایجاد تشنگی در طول روز می‌شود.
وی تصریح کرد: روزه داران عزیز توجه کنند که در این مدت مصرف میوه خود را باید به دلیل دارا بودن ،ویتامین ،قند و آب کافی و مورد نیاز بدن، افزایش دهند، همچنین مصرف میوه‌هایی چون هندوانه به دلیل وجود آب بسیار،مانع از تشنگی در طول روز می‌شود درحالی که مصرف غذاهای سرخ کردنی، چرب و پر نشاسته سبب ایجاد تشنگی در طول روز می‌شود و روزه داران باید از مصرف زیاد آنها پرهیز کنند.

وی ضمن توصیه به مصرف میوه و سبزیجات در شامگاه و سحرگاه‌ها، تصریح کرد: در برخی افراد شاهد حذف کردن وعده سحری هستیم که تاکید میکنیم این کار بسیار غلط است و به شدت به بدن آسیب می رساند ؛ روزه داران عزیز دقت کنند که در این مدت حتی اگر میل و اشتیاقی به خوردن سحری نداشته باشند باید حتماً وعده سحری را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ برخی ها معتقدند که باوجود نخوردن سحری در طول روز نیز مشکلی ندارند، شاید این افراد در کوتاه مدت مشکلی نداشته باشند اما قطعاً در طولانی مدت با مشکلات گوارشی،علی الخصوص بیماری های معده چون زخم معده و …. مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان اگر دو وعده سحر و افطار را با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم نه تنها تا پایان ماه مبارک رمضان حالت شادابی و نشاط لازم را داریم،بلکه این فرآیند سبب سم زدایی در بدن می‌شود.
انتهای پیام//