پزشکان می‌گویند درمان قطعی برای بیماری دیابت وجود ندارد اما با تغییر سبک زندگی می‌توانید میزان قند خون را کنترل کنید.

به گزارش خبر افلاک ، دیابت یکی از بیماری‌های شایع در جهان است. این بیماری هر روز گسترش پیدا می‌کند. دیابت اکنون در بسیاری از کشور‌ها به یک مشکل سلامتی رایج در میان پیر و جوان تبدیل شده است. از این رو، زمانی که تشخیص داده می‌شود یک فرد درگیر دیابت شده، باید اقدامات جدی را برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به سلامتی او انجام شود.

جدای از مصرف دارو‌های شیمیایی و دارو‌های گیاهی، تغذیه نقش مهمی در کنترل و کاهش دیابت دارد.

۱- برگ‌های ریحان

برگ‌های ریحان این قدرت را دارند که سطح قند خون بالا را در بدن کاهش دهند. برگ‌های ریحان حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیباتی هستند که عملکرد سلول‌هایی را که انسولین را در بدن آزاد می‌کنند، تقویت می‌کنند. می‌توانید این برگ‌ها را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید یا در وعده صبحانه با پنیر مقداری ریحان میل کنید.

۲- گیاه کارلا

گیاه کارلا یکی از موثر‌ترین درمان‌ها برای کنترل دیابت است زیرا گفته می‌شود این گیاه، حاوی چارانتین( ماده شیمیایی که به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند) است. با مصرف منظم، این گیاه ترشح انسولین افزایش می‌دهد و قند خون کاهش می‌یابد.

۳- دارچین

یک درمان خانگی معمولی برای دیابت دارچین است. دارچین سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند سینامالدئید و اسید سینامیک است. با کاهش سطح بالای قند خون در بدن به کنترل دیابت کمک می‌کند. افزودن یک تکه چوب دارچین به چای برای مصرف روزانه بسیار موثر است.

۴- آملا یا انگور فرنگی

آملا سرشار از ویتامین C است. این میوه معجزه آساست زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ قند خون را متعادل و از فعالیت پانکراس حمایت، تولید گلوکز در بدن را کنترل می‌کند و تولید انسولین را افزایش می‌دهد.

۵- برگ انبه

آیا نمی‌توانید نوشیدن چای با برگ‌های تازه انبه را تصور کنید؟ این چای برای افراد دیابتی معجزه می‌کند. ۱۵ برگ انبه را به مدت ۱ دقیقه بجوشانید و صاف کنید و این معجون را با معده خالی بنوشید. اگر حتی یک بار در روز این نوشیدنی را بنوشید، می‌تواند به تعادل قند در جریان خون کمک کند.

۶- آلو سیاه

آلو سیاه میوه‌ای است که برای بیماران دیابتی بسیار توصیه می‌شود. این میوه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین ها، تانن‌های قابل هیدرولیز و اسید الاژیک است. این میوه برای بیماران دیابتی نوع ۱ و ۲ بسیار موثر است.

۷- شنبلیله یا متی

متی یک سبزی برگدار محبوب است و دانه‌های متی یا دانه‌های شنبلیله به کنترل دیابت نوع ۱ و ۲ کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در این سبزی برگدار به کنترل سطوح بالاتر گلوکز کمک می‌کند. همچنین به جذب مناسب قند کمک می‌کند. کادی پاتا یا برگ کاری بخشی حیاتی از غذا‌های هندی است. نه تنها طعم را اضافه می‌کند بلکه سرشار از آنتی اکسیدان است. برگ‌های آن به کاهش مقدار قند بدست آمده از نشاسته کمک می‌کند.

۸ – آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه همه کاره است. حاوی فیتواسترول‌هایی است که اثرات ضد قند خون روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. این یک منبع بی خطر برای کاهش قند‌های ناشتا در خون است.

۹- گواوا

گواوا دارای ویتامین C و فیبر فراوان است. هر دوی این مواد مغذی برای کنترل سطح قند در بدن ضروری هستند. فیبر موجود در گواوا از عملکرد متابولیسم در بدن پشتیبانی می‌کند.

۱۰- مورینگا

مورینگا فواید درمانی زیادی دارد. این گیاه در کنترل سطح قند خون و درمان موثر دیابت نوع ۲ بسیار موثر است. سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است. مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم ویتامین C می‌تواند سطح قند خون را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. شما می‌توانید چند تکه مورینگا را برش دهید و در یک کوزه پر از آب قرار دهید. هر زمان که احساس تشنگی کردین مقدار از آن بنوشید.

۱۱- نوشیدن آب

بزرگسالان آب را به عنوان نوشیدنی اصلی خود انتخاب کنید. روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. تا حد امکان از نوشیدنی‌های گازدار و شیرین دوری کنید. آب معمولی بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت است. به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های قندی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان مرتبط است. پس از این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

۱۲- کنترل وزن

اگر اضافه وزن دارید، چند کیلو وزنتان را کم کنید. اضافه وزن باعث انبوهی از بیماری ها، از جمله خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. اگرچه همه افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند اضافه وزن ندارند. اما اکثر افراد چاق مبتلا به دیابت می‌شوند. چربی بیش از حد احشایی باعث افزایش التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

۱۳- سیگار و الکل را ترک کنید

سیگار کشیدن با بسیاری از بیماری‌های جدی مرتبط است. استعمال دخانیات و سیگار دست دوم فرد را در معرض دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد. حتی نوشیدن الکل به شدت با ابتلا به دیابت مرتبط است. سیگار را ترک کنید و محدودیت نوشیدن خود را کاهش دهید تا شانس ابتلا به دیابت را به دلیل این عوامل از بین ببرید.

  • منبع خبر : خبرنگاران جوان