جاده کوهدشت ـ خرم‌آباد که ۱۵ سال از آغاز عملیات چهارخطه‌شدن آن می‌گذرد در سفر رئیس‌جمهور به لرستان تأمین اعتبار شد تا در سال ۱۴۰۱ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش خبر افلاک ، عملیات چهارخطه کردن جاده کوهدشت- خرم‌آباد در سال ۱۳۸۵ با اعتبار ۷۰ میلیاردتومان در دستور کار قرار گرفت تا این محور ۸۵ کیلومتری در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد.

از آن زمان وعده جاده‌ کوهدشت- خرم‌آباد سال‌ها در محاق ایمنی و بهسازی بوده و تاکنون بار عظیم تردد خودروهای سنگین و سبک را بر دوش دارد به‌طوری که برابر با شاخص‌های موجود ۱۰ درصد از راه‌های ارتباطی استان لرستان، مربوط به شهرستان کوهدشت است و نیز از ۸ هزار کیلومتر راه این استان بیش از ۸۰۰ کیلومتر آن در این شهرستان قرار دارد.

وقوع تصادفات پی‌در‌پی و کشته‌شدن هم‌وطنان جاده کوهدشت-خرم‌آباد را به قتلگاهی برای مسافران تبدیل کرده‌است به گونه‌ای که از سال‌ها پیش رسانه‌های لرستان عنوان «جاده مرگ» را به این مسیر داده‌اند.

۱۱ سال از زمان افتتاح این جاده که قرار بود تا پایان عمر دولت دهم به مقصد برسد می‌گذرد، جاده‌ای با عبور روزانه ۱۰ هزارخودرو که به‌ عنوان پرحادثه‌خیزترین جاده‌های لرستان معروف شده است.

وعده های تحقق‌نیافته دولت روحانی

رضا خالقی مدیرکل راه‌وشهرسازی وقت در تیرماه سال ۹۹ در رابطه با پروژه چهارخطه کوهدشت – خرم‌آباد، گفته بود: این محور ۸۵ کیلومتر طول دارد که ۵۶ کیلومتر آن در حال بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه ۸٫۵ کیلومتر از محور کوهدشت- خرم‌آباد آماده آسفالت بوده که قیر آن را تهیه کرده است و به پیمانکار تحویل داده‌ایم و به‌زودی کار آسفالت آن انجام می‌شود از بهره‌برداری از این پروژه ضروری لرستان در هفته دولت سال ۹۹ خبر داده بود، وعده ای دیگر که در دولت روحانی تحقق نیافت.

تعلل در تکمیل چهارخطه کردن جاده کوهدشت- خرم‌آباد باعث شد تا ماشاءالله نعمتی فرماندار وقت کوهدشت در جلسه شورای اداری که در خردادماه ۹۹ برگزار شد، با انتقاد از کوتاهی راه‌وشهرسازی لرستان در تکمیل این پروژه، با اشاره به آمار بالای سوانح رانندگی در جاده کوهدشت- خرم‌آباد بگوید: مسئولان راه‌وشهرسازی چه اقداماتی را برای این پروژه ۸۵کیلومتری در حوزه کوهدشت انجام داده‌اند؟

گرچه مسئولان ارشد لرستان در دولت روحانی هرکدام وعده‌های مختلفی برای بهره‌برداری از چهارخطه کوهدشت- خرم‌آباد دادند اما این وعده‌ها هیچ‌گاه رنگ‌وبوی عمل به خود نگرفت تا استاندار این استان در اولین سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان با پیگیری‌های مستمر برای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام لرستان خواستار تکمیل چهارخطه‌های در حال اجرای این استان شود.

آیت‌الله رئیسی و وزیر راه‌وشهرسازی از تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از چهارخطه‌های لرستان که جاده خرم‌آباد- کوهدشت نیز بخشی از آن محسوب می‌شود خبر داد تا امید به تکمیل این جاده حادثه‌خیز را در میان اهالی شهرستان کوهدشت و مردم لرستان زنده کنند.

دولت سیزدهم ایستگاه پایانی چهارخطه‌های لرستان

رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه شورای اداری که ۱۹ آذرماه امسال برگزار شد تصریح کرد: ۲۰۰ کیلومتر چهار خطه در حال احداث در استان لرستان داریم که مبادی ورودی هستند که بخشی تا پایان سال آینده و بخشی تا پایان دولت سیزدهم به اتمام می‌رسد.

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی نماینده کوهدشت و رومشکان در مجلس گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهور به لرستان برای بهره‌برداری از جاده کوهدشت- خرم‌آباد تخصیص یافت.

وی افزود: جاده کوهدشت- خرم‌آباد چند سال بوده که هنوز تکمیل نشده‌است و ما به‌دنبال این هستیم که این محور را یک بار برای همیشه با تأمین اعتبار لازم به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه احداث بخشی از جاده کوهدشت- خرم‌آباد سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده تأمین اعتبار شد، افزود: بخش عمده‌ای از این محور در اثر همین جذب اعتبار ساخته و آسفالت شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهور

نماینده کوهدشت و رومشکان در مجلس با تأکید به اینکه حدود پنج کیلومتر از محور کوهدشت- خرم‌آباد باقی‌مانده است، عنوان کرد: پل‌های متعددی باید در این قسمت ساخته شود که در حال حاضر بخشی از این پل‌ها ساخته شده‌است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل چهارخطه کوهدشت به خرم‌آباد است، بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان از این مقدار را امسال و در مرحله اول توانستیم با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه جذب کنیم.

مبلغی با بیان اینکه پیمانکاران به‌زودی در قسمت‌های باقی‌مانده از جاده- کوهدشت خرم‌آباد مشغول به‌کار می‌شوند، گفت: ان‌شاءالله بتوانیم مابقی اعتبار این محور را نیز در سال آینده جذب ‌کنیم تا جاده کوهدشت- خرم‌آباد در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

حالا مردم شهرستان کوهدشت و استان لرستان پس‌از ۱۵ سال بلاتکلیفی و شنیدن وعده‌های مختلف از چهار دولت گذشته، امید بسیار دارند که پرونده چهارخطه‌کردن این مسیر حادثه خیز در دولت سیزدهم برای همیشه بسته شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم