لجستیک و ترابری نظامی نقش مهمی در نیرو‌های مسلح به ویژه در رزمایش‌ها ایفا می‌کند.

به گزارش خبر افلاک ، رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران از دوشنبه ۲۹ آذرماه در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با حضور یگان‌هایی از نیرو‌های زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و همچنین برخی از یگان‌های مردم پایه بسیج مستضعفین آغاز شد.

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه و سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ گفت: این رزمایش از صبح دوشنبه ۲۹ آذرماه به مدت پنج روز در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با حضور نیرو‌های زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و یگان‌های مردم‌پایه بسیج برگزار می‌شود.

دومین روز این رزمایش روز گذشته (سه‌شنبه ٣٠ آذرماه) برگزار شد. در این روز تمریناتی از جمله عملیات موشکی بالستیک علیه اهداف ثابت و متحرک دشمن، اصابت همزمان ۵ فروند موشک کروز به شناور دشمن، انهدام اهداف متحرک با بمب قائم و موشک الماس در رزمایش سپاه، بمباران اهداف ثابت و متحرک زمینی توسط جنگنده‌های سوخو ٢٢ و انهدام شناور‌های تندرو متخاصم با سلاح‌های ضدزره هدایت‌شونده انجام شد.

سومین روز از این رزمایش (چهارشنبه اول دی‌ماه) نیز همچون روز دوم با اجرای تمرینات مختلفی همراه بود. انهدام اهداف تعیین شده توسط پهپاد‌های رزمی «نزسا»، تاخت آب‌خاکی تیپ نیرو‌های مخصوص صابرین، ایجاد دیواره انفجاری توسط یگان‌های تخریب، اجرای عملیات بالگرد‌های تهاجمی هوانیروز، ایجاد چتر امن پدافندی توسط نیرو‌های پدافند ارتفاع پست، انهدام اهداف زمینی و دریایی توسط توپخانه، اجرای آتش تانک‌های مدرنیزه شده و بکارگیری مهمات مجاورتی توپخانه برای اولین بار جزو تمرینات روز سوم بودند.


بیشتر بخوانید


در چهارمین روز رزمایش (پنجشنبه دوم دی‌ماه) مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه در خلیج فارس، عملیات شلیک موشک‌های نقطه‌زن کروز دریایی با برد متوسط و عملیات پهپادی اجرا شد.

نقش خودروهای تاکتیکی در لجستیک و ترابری نیروهای مسلح

ترابری و لجستیک در نیرو‌های مسلح هر کشوری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها هستند. به همین دلیل است که صنایع دفاعی آن‌ها نیز همواره سعی دارند تا بهترین طراحی و تولید‌ها را برای نیرو‌های مسلح تولید کنند. در سراسر جهان نمونه‌های معروفی همچون هامر، انواع جیپ، لندروور، خودرو‌های مختلف تویوتا و بسیاری دیگر بهترین خودرو‌های تاکتیکی نظامی هستند. البته در نخستین روز‌های انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی نیز نیرو‌های مسلح از خودروی جیپ استفاده می‌کردند.

بعد‌ها و در سال‌های بعدی دفاع مقدس پای خودرو‌های ژاپنی همچون تویوتا، پاترول، لندروور و جیپ‌های هندی نیز به جبهه‌ها باز شد. اما بدلیل کمبود منابع مالی و تحریم‌های سنگین دیگر امکان خرید خودرو‌های خارجی وجود نداشت.

نیرو‌های مسلح در طول جنگ تحمیلی خودکفایی را در حوزه‌های تسلیحاتی آغاز کرده بودند. تجربه این کار موفق بود و آن‌ها  تصمیم گرفتند تا این کار را در حوزه خودرو‌های ترابری نیز اجرا کنند. البته باید علت اصلی آغاز این کار را باید ایجاد توان داخلی در هنگام وقوع جنگ‌های احتمالی است. اوایل دهه ۸۰ بود که ایده ساخت خودروی بومی نظامی رنگ و بوی جدی شدن به خود گرفت. سال ۸۷ خودرویی با نام سفیر با شباهت بسیار به جیپ آمریکایی تولید و رونمایی شد. در سال‌های بعد، اما نیرو‌های مسلح خودرو‌های جدیدی را طراحی، تولید و معرفی کردند.

 برخی از همین خودرو‌های تولیدی در سال‌های بعد امروزه بعنوان بدنه اصلی ترابری نظامی نیرو‌های مسلح فعالیت می‌کنند. در ادامه برخی از این خودرو‌ها که در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران حضور دارند را معرفی می‌کنیم.

کدام خودروها در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

هنگامی که به تصاویر منتشر شده از رزمایش نگاه می‌کنیم، تعدادی از خودرو‌های بومی نظامی به چشم می‌خورند. طوفان، ارس ۲، سپهر و سفیر خودروهای برتر نظامی ایرانی هستند که در این رزمایش حضور دارند.

خودروی سفیر

محل تولید: صنایع شهید شاهمرادی وزارت دفاع.

وزن: بدون تجهیزات، ۱/۶۲ تن؛ با تجهیزات، ۲/۳۵ تن.

ابعاد: طول ۳/۷۲۶ متر، عرض ۱/۶۹ متر و ارتفاع: ۱/۸۸ متر.

قابلیت حمل نفرات: ۱ نفر خدمه و ۵ نفر مسافر.

تسلیحات: راکت انداز فجر، یک عراده توپ ام۴۰ و یا یک عراده پرتابگر ضد تانک طوفان.

موتور: زد ۲۴ با توان تولید ۱۰۵ اسب‌بخار.

سیستم تعلیق: Coil spring (با کمک فنر‌های بسیار قوی و با قابلیت ارتجاع بالا).

سرعت: ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت با برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر.

مزایا: استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت.

خودروی ارس

محل تولید: صنایع شهید شاهمرادی وزارت دفاع.

وزن: ۳/۴ تن.

نوع موتور: موتور گازوئیلی زد ۲۴ با توان ۱۳۳ اسب بخار.

شاسی: F۴.۵.

کاربری: خودروی حامل فرماندهان، خودرویی هجومی و پشت خاکریز است با قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری.

ویژگی خاص: قابلیت تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک.

انواع: کویران و سپهر.

سپهر، خودروی مشخص شده با رنگ قرمز است.

خودروی سپهر

محل تولید: صنایع شهید شاهمرادی وزارت دفاع.

وزن: ۳/۵ تن.

نوع موتور: موتور گازوئیلی زد ۲۴ با توان ۱۳۳ اسب بخار.

شاسی: F۴.۵.

کاربری: قابلیت حمل ۱۰ نیروی نظامی، جابجایی ۱/۵ تن بار و مهمات و توان حمل سلاح‌ها و موشک‌های نیمه سنگین.

قابلیت ویژه: عبور از شیب‌های تند و موقعیت‌های کوهستانی و صعب العبور و برخورداری از یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی.

خودروی طوفان

محل تولید: صنایع شهید شاهمرادی وزارت دفاع.

نوع خودرو: MRAP.

جنس بدنه: آلیاژ فولاد.

وزن: ۱۴ تن.

ظرفیت: ۱۰ نفر سرباز + ۲ نفر هدایت کننده.

نوع حفاظت: مقاومت در برابر انفجار ۸ کیلو T.N.T. در زیر بدنه، انفجار یک گلوله ۱۵۵ میلی متری در فاصله ۶۰ متری، طراحی V شکل زیر بدنه مقاوم در برابر راکت‌های RPG.

نوع پیشران: یک موتور ۳۶۰ اسب بخار.

سرعت: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت.

برد عملیاتی: ۱۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت مخزن سوخت: ۳۶۰ لیتر سوخت دیزل.

توانایی خاص: قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱/۵ متر، عبور از موانع عمودی ۵۰ سانتی متر، مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های مختلفِ هسته فولادی، سلاح‌های نیمه سنگین، تهدید گلوله‌ها تا کالیبر ۵۱*۷/۶۲، بهره مندی از دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین، ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری و چرخ‌های پنچر رو.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرنگاران جوان