جامعه شناس لرستانی گفت:خانواده به عنوان مهمترین ساختاراجتماعی، نیاز به آموزش سواد رسانه ای درجهت مقابله با آسیب های احتمالی فضای مجازی دارد.

دکتراعظم روانشاد در گفت و گو با خبرافلاک اظهار داشت: اهمیت سواد رسانه‌ای در خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌ و رسانه به‌عنوان وسیله  کاربردی متفاوت‌تر و شخصی‌تر وارد زندگی خانواده ها شده‌ و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییروتحول کرده‌است.

 وی افزود: رسانه ها روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی‌های نوین در جامعه حاکم کرده اند و ما چاره‌ای جز مواجهه با انواع رسانه نداریم و استفاده صحیح  وهوشمندانه و برنامه‌ریزی‌شده از آن نه‌تنها مضر نیست بلکه در دنیای امروزی ضروری است .

این استاد دانشگاه عنوان کرد:  لذا داشتن آگاهی و اطلاعات لازم در این زمینه  دربهره‌مندی از رسانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی می‌تواند استفاده از رسانه‌ها را پویاتر و لذت لذت‌بخش‌تر کند.

روانشاد تصریج کرد:  خانواده به‌عنوان نخستین پایگاه تربیتی مطرح‌شده و نقش والدین در تربیت فرزند یک نقش مهم و تاثیرگذار است؛ با توجه به این‌که کودکان و فرزندان تکامل نیافته و تعلیم پذیر متولد می‌شوند و والدین نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری شخصیت و هویت فرزندان دارند؛ و با توجه به این‌که در میان انواع مخاطبان رسانه‌ها، کودکان و نوجوانان بیشترین تاثیر را می‌پذیرند ؛بنابراین آگاهی دادن به خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد  و هوشیار نمودن والدین در برخورد با رسانه‌ها ، امروزه یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است .

مولف کتاب “سواد رسانه ای و خانواده”   بیان داشت: بسیاری از والدین ایرانی از سواد رسانه‌ای لازم بی‌بهره‌اند و قادر نیستند که فرزندان را در برابر آسیب‌ها و خسارات ناشی از محصولات رسانه‌ها مصونیت ببخشند.

دکتر اعظم روانشاد،جامعه شناس و مولف کتاب سواد رسانه و خانواده

وی افزود: تمام آحاد جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان که والدین آینده محسوب می‌شوند باید به این دانش مجهز و آگاه شوند.سواد رسانه ای به والدین در مصرف رسانه‌ها و کالاهای فرهنگی در محیط خانواده کمک می‌کند که هر فیلم و بازی رایانه‌ای و رسانه‌های مجازی را صرفاً به دلیل جذابیت و سرگرمی به فرزندان ارائه ندهند.

روانشاد اظهار داشت: متأسفانه عدم آگاهی از مصرف رسانه‌ای و بازی رایانه‌ای فرزندان موجب آسیب جدی به خانواده ها شده‌است.والدین بیشتر اوقات از اقتصاد خانواده می‌زنند و فرهنگ غلطی را وارد خانواده می‌کنند؛غافل از این‌که بعداً چه آسیب و مشکلاتی برای خانواده به وجود می‌آورند.

این کارشناس افزود:  والدین باید در انتخاب رسانه  به میزان سودمندی  و نقش فرهنگی  در رشد کودک اهمیت بدهند. ازآنجایی که والدین تأثیرگذارترین افراد در زندگی کودک هستند بدون شک سواد رسانه‌ای والدین در دستیابی به رژیم مصرف رسانه‌ای کودکان خیلی تعیین‌کننده است و سبب می‌شود که کودکان مهارت‌های لازم را برای برقراری ارتباط متفکرانه و آگاهانه به دست بیاورند.

روانشاد عنوان کرد:  سواد رسانه ، کودکان را به دید انتقادی مجهز می کند و منجر به کاهش اثرات مخربی که در دنیای امروز  وجود دارد، می شود.

 وی تصرح کرد:بالا بردن سواد رسانه‌ای والدین می‌تواند به ما کمک کند که اثرات مثبت و منفی  رسانه را در خانواده برای فرزندان شناسایی کنیم و ویژگی‌های مثبت این برنامه ها را تشخیص بدهیم و از پیامدهای منفی  آن  بچه‌ها را آگاه کنیم .

مولف کتاب “سواد رسانه ا ی و خانواده “بیان داشت:  سواد رسانه‌ای در کل می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد. مهم‌ترین و شاه‌راه اصلی هویت، خانواده‌ها هستند و بعد از آن آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز پرورش نوآوری‌های جدید در کودکان باید به سواد رسانه نگاه ویژه داشته باشد.

وی افزود: باید به کتاب‌های دوران راهنمایی به بعد کتاب سواد رسانه‌ای اضافه شود . یکی از ابزارهای مهم آموزشی ، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که دانش آموزباید ابتدا سواد استفاده را داشته باشد سپس از آن استفاده کند.

روانشاد اظهار داشت: نهاد آموزش و پرورش چشم‌اندازی که برای سال‌های آینده در نظر داشت به یکباره با شیوع کرونا مجبور به استفاده از آموزش مجازی شد؛ این سبک آموزشی از مزایای دوران کنونی بود ولی به‌هرحال چون سواد کافی از آن وجود نداشت و یکباره  با این تغییر آموزشی مواجه شد؛ شرایط ایجاب می‌کند در قالب کتاب  وجزوات آموزشی،مبحث سواد رسانه‌ای وارد نظام آموزش و پرورش شود.

وی افزود: همچنین صداوسیما و رسانه ملی به‌عنوان رسانه ای همه‌گیر و پرمخاطب که همه اقشار را آموزش می دهد،باید نکات مثبت و منفی سواد رسانه‌ای را به اقشار جامعه آموزش دهد.

انتهای پیام/