با وجود نشست های چندباره مسئولان استانی پیرو رفع مشکلات راه آهن لرستان به عنوان یک مسئله ملی اما در بازه زمانی 10 ساله ،تدبیری برای تسریع در روند تکمیل طرح اتخاذ نشده و با پیش رفت تنها 39 درصد و توقف کامل روند اجرای کار بار دیگر بذر ناامیدی در مسیر احیا زیرساخت های عمرانی و اقتصادی استان لرستان پاشیده می شود.

به گزارش خبرافلاک پروژه راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک که در سال ۹۰ کلنگ احداث آن بر زمین زده شد یکی از پروژه های عمرانی مهم در لرستان برای اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور با طول ۳۶۷ کیلومتر است که  بعد از شروع عملیات های اجرایی در سال ۹۳،وجود مشکلاتی همچون تملک اراضی، کمبود اعتبارات و بودجه  و صعب العبور بودن منطقه، مانع از تکمیل پروژه می شود.

 با وجود نشست های چندباره مسئولان استانی پیرو رفع مشکلات پیش رو و تلاش برای پای کار آوردن بخش خصوصی با فراهم آوردن اوراق مشارکت،اما در بازه زمانی ۱۰ ساله ،تدبیری برای تسریع در روند تکمیل طرح اتخاذ نشده و با پیش رفت تنها ۳۹ درصد از یک خط  راه آهن” خرم آباد ، دورود”  و توقف کامل روند اجرای کار بار دیگر بذر ناامیدی در مسیر احیا زیرساخت های عمرانی و اقتصادی استان لرستان پاشیده می شود.

طرحی که می توانست ضمن صرفه جویی درمصرف سوخت، آلودگی های صوتی ،محیطی،بروز حوادث جاده ای در مسیر حمل و نقل مسافربری و باربری، را کاهش داده و بستری مناسب برای اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی استان فراهم آورد.   

نقش مهم شبکه ریلی در توسعه و رونق اقتصادی شهرها

داریوش بارانی بیرانوند، در گفت و گو با خبرافلاک اظهار داشت:ارتقا کمی و کیفی زیرساخت های شهری،منطقه ای و حمل و نقل ریلی نوعی از رونق اقتصادی شهرها محسوب می شود و نقش سامانه حمایتی سکونت گاه های انسانی را بر عهده دارد.

وی افزود: یکی از شاخص های ارزیابی عمومی شهرها میزان و تنوع دسترسی به شهرهاست که در واقع تاب آوری اقتصادی و میزان پایداری آنان را تعیین و تضمین می کند؛ بر این اساس زیر ساخت های استانی و منطقه ای از جمله حمل و نقل ریلی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارائه و جابه جایی کالا و حتی انرژی نقش بسیار محسوسی در تحولات شهری و منطقه ای دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری خرم آباد عنوان کرد: پروژه هایی همچون راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک، مصادیق و مظاهر عینی و محسوس توسعه یافتگی محسوب می شوند و در واقع می تواند سرمایه ها و فرصت های شهری و استانی را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

فرسودگی و افزایش هزینه های پروژه با تعطیلی کارگاه های راه آهن

کارشناس عمران و مسائل شهری تصریح کرد:شبکه ریلی مذکور به عنوان یک کاتالیزور و قوه محرکه بسیار مهم به دلیل اتصال مرکزاستان به شبکه ریلی کشور در توسعه کلی  استان تاثیرگذار است  و با توجه به موقعیت شهر خرم آباد در کریدور دسترسی کلی کشور، اتصال شمال به جنوب می تواند منشا فرصت های کم نظیر باشد.

بارانی بیرانوند با اشاره به توپولوژی مسیر راه آهن خاطرنشان کرد: هرگونه تعطیلی و تطویل زمانی اجرای کار، هزینه پروژه را مضاعف می کند یک کارگاه فعال مختص تونل به یکباره تعطیل می شود و و درنتیجه این تعطیلی ساختمان نگهبانی و حصار این پروژه مورد سرقت قرار گرفته  و درو پنجره ساختمان و سقف آن تخریب می شود، بازسازی ها مجدد و بازگشت به حالت کارگاهی و شروع کار نیازمند تزریق بودجه و اعتبارات است.

وی با اشاره به این که طرح را ه آهن از محل اعتبارات استانی و ملی تغذیه می شود و نیازمند تلاش و قدرت مدیران استانی در سطح ملی است بیان کرد: در مسیر رود هرو از سمت چغلوندی که سرچشمه های آن از سد ایوشان است باز کارگاهی مجهزبا بچینگ بسیار سنگین  وجود داشته است تا بر روی رودخانه پل ایجاد کند اما به یکباره تعطیل شده است مواردی که موجب فرسودگی و افزایش هزینه های پروژه می شود.

لزوم تزریق سرمایه خارجی در برابر بودجه های قطره چکانی دولتی /کارخانه ها و شرکت های لرستان در صورت احیا نیازمند خطوط ریلی  

مهرداد ویسکرمی، در گفت و گو با خبرافلاک با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک اظهار داشت: حدود سه تا ۴ هزار میلیارد تومان پول برای تکمیل طرح خطوط راه آهن نیاز است و ضمن پیش رفت ۳۰ الی ۴۰ درصدی،قسمت عمده تونل ها کار شده است اما با توجه به این که  خط دورود، بروجرد ملایر هم اضافه شده است قطعا با بودجه های قطره چکانی اتمام پروژه تا ۲۰ سال آینده هم محقق نمی شود.

وی با اشاره به عدم تخصیص کامل اعتبارات و تحقق ۵۰ درصدی بودجه افزود: بدون ورود بخش خصوصی کار جدیدی نمی توان با بودجه دولتی از پیش برد؛ بخش خصوصی باید پای کار بیاید، شرکت های فولاد، منطقه پارسیلون و ماشین سازی در صورت احیا و راه اندازی خطوط تولید،برای جابه جایی محصولات و کالاها نیازمند  خطوط ریلی هستند، می توان امتیازاتی برای ورود شرکت ها در این  راستا در نظر گرفت، البته بخش خصوصی در صورت پایین بودن سطح منافع،تمایل به  ورود نخواهد داشت.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مشکلات مالی در این پروژه بیش تر مشهود است عنوان کرد:تملک زمین ها و خریداری زمین ها پول می خواهد؛ با بودجه دولتی کار پیش نمی رود و ما نباید خودمان را گول بزنیم پیش تخمینی برای تکمیل پروژه نمی توان زد؛ اگر شرکتی با پول و سرمایه کافی وارد شود، مشکل حل می شود چراکه تملک زمین و ریل گذاری کار پیچیده ای نیست اما در این شرایط امیدی به تکمیل نیست،در جلسات با وزیر راه  دولت جدید مشخص می شود که دولت چه گشایش هایی در بحث ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی می تواند انجام دهد.

ویسکرمی درپاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی قسمت های تونل ها تخریب شده است تصریح کرد: در بازدید چند ماهه گذشته،کارهای قبلی به نحوی خوب انجام شده بود به طوری که اگر پل ها ایجاد شود،خلق صحنه های بدیع به لحاظ گردشگری بسیار زیباست؛ در بازدید تخریبی صورت نگرفته بود اگرچه  در مسیر پروژه های عمرانی این روال طبیعی بوده و حتی در مسیر کار فنی ممکن است نوع بافت زمین و برخی موانع موجب جابه جایی تونل ها شود اما در کلیت محکم سازی و استحکام تونل ها ی سخت و عظیم، در حال انجام بوده و این موارد قابل ترمیم و اصلاح است،آن چه امروز ضرورت دارد تزریق سرمایه است.

ورود سرمایه گذار خارجی برای تکمیل خطوط ریلی استان/ تهاتر نفت با خدمات عمرانی

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه با وزیر راه تنها دغدغه ما همین راه آهن بود وامید داریم که با ورود دولت جدید راه های جدیدی برای رفع تحریم و ورود شرکت های خارجی به داخل کشور تسهیل شود و با فعال نمودن قرار داد و تفاهم نامه ای که با چین بر اثر بی مهرهای دولت قبل مختل شده بود کار رونق پیدا کرده و شرکت های چینی ورود پیدا کنند و کار را پیش ببرند و گزینه ورود سرمایه گذار های خارجی به عنوان گزینه دیگر مطرح است.

ویسکرمی بیان کرد: برخی شرکت های خارجی خدمات را در قبال دریافت نفت ارائه می دهند؛با کارهای کلیشه ای مشکل حل نمی شود دولت جدید باید ضمن حل نمودن تهاتر نفت با خدمات و دور زدن تحریم ها ،قوانین را به این سمت اصلاح کند؛صورت مسئله و گره ها در روند کارمشخص است،امابرای ارائه کار جدید شهامت و ریسک پذیری لازم است.

راه آهن لرستان یک مسئله ملی است  

وی تاکید کرد:راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی خرم آباد که در دولت قبل ابلاغ شد می توان با  امتیازی هایی  در بحث صادرات، واردات و مالیات ،تخفیف هایی  لحاظ شد؛پارسیلون دو هزار و ۸۰۰  نفر لیست بیمه داشت و شرکت  فولاد خرم آباد با تعیین تکلیف سرمایه گذار جدید، چشم اندازش ۵ ساله اش،تولید ۴و نیم میلیون تن در سال بوده است لذا حمل و نقل  تمام این تولیدات راه آهن می خواهد و صادرات کشت و صنعت ما به کشورهای آسیای میانه ،عراق ودیگر کشورهای جنوب خلیج فارس همه نیازمند خطوط ریلی است و این مورد یک گزینه جدی است.

ویسکرمی با اشاره به پوسیدگی و فرسوده بودن راه آهن  دورد، اندیمشک گفت: باید به راه آهن لرستان به عنوان یک مسئله ملی نگاه  کرد و صرفا یک موضوع  استانی نیست، با قول اجمالی از وزیر راه و شهرسازی و امید گشایش در روابط خارجی و هم چنین پیوستن ایران به شانگهای می تواند در این راستا به نتایجی رسید.

زمینه ایجاد اشتغال ۱۰۰۰ نفر با تکمیل راه آهن مرکز استان

 سیامک کیانی؛مدیر پروژه شرکت ساخت راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک در گفت و گو با خبرافلاک اظهار داشت: پروژه مذکور بسیار عظیم و از دل زاگرس می گذرد و تنها حدود ۳۰ کیلومتر تونل دارد و متأسفانه با توجه به شرایط خاصی فعالیت پروژه محدود شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت کار ماشین آلات و دستمزدها و تمامی موارد حق و حقوق کارشناسی نیاز به اصلاح قرار داد و تأمین اعتبارات است چراکه هزینه تکمیل خط راه آهن دورود،خرم آباد بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

اعتبار سالانه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل ۴ ساله طرح

مدیر شرکت ساخت پروژه عنوان کرد: از این رو برای تکمیل ۴  الی ۵ ساله طرح سالی به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است بر این اساس ضرورت دارد که سازمان برنامه و بودجه با تشکیل کارگروه های تخصصی در جهت رفع مشکلات مساعدت کند.

کیانی با اشاره به پیش رفت ۳۹ درصدی پروژه تصریح کرد: توسعه شبکه ریلی به ویژه برای مراکز استان ها یکی از برنامه های وزارت راه است در دولت قبلی مرکز ۴ استان به شبکه ریلی متصل شدند و قطعا در افزایش حجم جابه جایی مسافر و بار و کاهش حوادث جاده ای سالانه و آلودگی های زیست و محیطی تاثیرگذار خواهند بود.

وی با اشاره به اشتغالزایی ۱۰۰۰ نفر در راستای تکمیل پروژه خاطرنشان کرد:با اتصال  شبکه ریلی مرکز لرستان،یک مسیر جنوبی متصل به اندیمشک و در مسیر اراک، ملایر،همدان کرمانشاه و مرز خسروی اتصال به غرب کشور است.

هزینه ۳۲۰ میلیارد تومانی برای پیش رفت ۳۹ درصدی

کیانی بیان کرد:مهم ترین مشکل در مسیر راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک موضوع اعتبارات و تخصیص های سالانه است و البته در راستای ۳۹ درصد پیش رفت فیزیکی تاکنون ۳۲۰ میلیارد هزینه شده است.

وی با اشاره به مطالبه ۴۰ میلیاردی پیمانکارگفت: پروژه مذکور با ۲۵۰۰ متر طول پل،۴۰۰هزار مترمکعب حجم بتن ریزی،بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاک ریزی داشته و با۳۰ کیلومتر تونل اصلی در کنار تونل اضطراری بزرگ ترین تونل ریلی خاورمیانه است.

به گزارش خبرافلاک پروژه عظیم راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک همانطوری که کارشناسان و مسئولان عنوان کرده اند نیازمند ورود بخش خصوصی و حتی سرمایه گذار خارجی است و از این رو ضرورت دارد تا مسئولین استانی به ویژه نمایندگان مجلس و استاندار با اجماع نظر و بررسی و نتیجه گیری در رابطه با دو گزینه سرمایه گذار خارجی و استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی و سرمایه گذاران داخلی در زمینه تکمیل و راه اندازی پروژه اقدام نمایند.

گزارش :بختیاری/ پاکمهر