بدون تردید ورزش کردن عاملی مهم برای حفظ سلامتی افراد در تمام سنین است.

به گزارش خبرافلاک ورزش کردن در دنیای امروز که تکنولوژی‌های کامپیوتری جدید، زمان زیادی از وقت ما را می‌گیرند و فعالیت بدنی‌مان را کمتر می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما در بیشتر مواقع، ما از اهمیت فعالیت بدنی غافل می‌شویم، حتی گاهی متاسفانه ورزش در مدارس هم نادیده گرفته می‌شود و زنگ ورزش حذف و یا تبدیل به زمانی برای جبران عقب افتادگی درس‌های دیگه می‌شود. ورزش و فعالیت بدنی برای جلوگیری از اضافه وزن، بی‌خوابی، استرس و… مفید و موثر است و حتی در تحقیقاتی پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ورزش در یادگیری و بهبود عملکرد در مدرسه برای دانش آموزان بسیار موثر است.

بدون تردید ورزش کردن عاملی مهم برای حفظ سلامتی شما در تمام سنین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تحرک و ورزش بین کودکان و نوجوانان بسیار پایین است. از این رو لازم است والدین با استفاده از روش‌هایی کودکان و نوجوانان خود را برای بهبود و ارتقای سلامتشان تشویق به ورزش کردن نمایند. چرا که نوجوانان امروزی پدر و مادران آینده هستند پس لازم است جسم و روحی سالم و سلامت داشته باشند. پس ضرورت پیگیری مسئولین و متولیان امر، با حمایت‌های همه جانبه و مشارکت والدین در ایجاد و توسعه فرهنگ سلامت با محوریت انجام ورزش و تحرک فیزیکی در میان دانش آموزان، از اهم فعالیت‌هاست.

سیدعبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، در نشست خبری به مناسبت هفته تربیت بدنی برنامه‌های این هفته در سال جاری را با شعار« ایران همدل، ایران فعال» نام برد و اظهار کرد: یکی از مهمترین طرح‌ها کنترل چاقی است که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در هفته تربیت بدنی آغاز و تا پایان سال ادامه دارد. در این طرح وضعیت بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز بررسی می‌شود. طرح ابتکاری داور و مربی‌یار برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

او درباره ورزش دانشجویی در هفته تربیت بدنی، توضیح داد: در این بخش، برنامه‌های آموزشی در ترویج ورزش و مقابله با کرونا برگزار می شود. در حوزه ورزش زورخانه‌ای نیز برنامه‌های متنوعی داریم. هفته اول تربیت مصاف با شهادت امام رضا (ع) است که در این روز با مشارکت سازمان بسیج ورزشکاران دیدار و تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکاران را خواهیم داشت.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان از مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در برنامه‌های هفته تربیت بدنی ابراز خرسندی و تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تربیت بدنی نیروهای مسلح، سازمان بسیج ورزشکاران، تربیت بدنی نیروهای مسلح، سازمان صدا وسیما و شهرداری در تهران و ۳۱ استان عضو ستاد هفته تربیت بدنی و ورزش هستند.

دانیال طیماجی، معاون مرکز سنجش آکادمی ملی المپیک، طی گفت‌وگو با خبرنگار برنا در این خصوص بیان کرد: فعالیت در ورزش‌های گروهی برای رده‌های سنی پایه خیلی خوب است یعنی اولویت باید ورزش‌های گروهی باشد، چون بچه‌ها دوستان جدید پیدا می‌کنند و دوستان جدید از نظر روحی و روانی می‌توانند روی آن‌ها تأثیر داشته باشند. با توجه به این که الان همه آپارتمان نشین هستند و بچه‌ها در خانه می‌مانند، شرایط مثل قدیم نیست که بچه‌ها در کوچه و محله با هم بازی کنند، پس احتیاج است دوستان جدیدی داشته باشند.

او ادامه داد: در بحث ورزش کودکان دو فاکتور بسیار مهم است که پیشنهاد می‌کنم به آن‌ها بیشتر بپردازند، یکی از آن‌ها تمرینات دویدن یا هوازی است. معمولا تا سن ۶، ۷ سالگی ساختار ریه کودکان تغییر پذیر است، یعنی اگر تمرینات هوازی انجام بدهند ساختار ریه‌شان تغییر می‌کند. اما بعد از آن دیگر ساختار ریه تغییر نمی‌کند فقط با تمرینات هوازی عملکرد آن بهتر و تعداد حبابچه‌ها بیشتر می‌شود. تمرینات هوازی می‌تواند در قالب همان ورزش گروهی باشد، البته نه ورزش گروهی که بارها در مدارس مشاهده شده است که بسیار ساده انجام می‌شود.

طیماجی تصریح کرد: باید کاری کنیم بچه‌ها به نفس نفس بیفتند، این موضوع در قدیم اتفاق می‌‌افتاد و بچه‌ها در کوچه با هم بازی‌ می‌کردند و می‌دویدند. پیشنهاد من این است که بچه‌ها را به نفس نفس بیندازیم که در واقع باعث بهبود ساختار سیستم قلبی عروقی و تنفسی‌شان می‌شود. علاوه بر این تمرینات هماهنگی عصبی و عضلانی برای بچه‌ها مفید است. تمریناتی که هماهنگی دست و پای بچه‌ها را افزایش دهد، می‌تواند برایشان خوب باشد. تمرینات کششی به بچه‌ها کمک می‌کند تا طول عضلات‌شان کوتاه نشود و می‌تواند برایشان مفید باشد. در واقع ورزش‌های مادر باید در مدارس اجرا شوند. الان مدارس حیاط بزرگ یا فضای مناسبی برای ورزش ندارند که این یک ضعف است و باید اهمیت بیشتری به این مسئله بدهند.

  • منبع خبر : برنا