آن چه در بين نوجوانان آشكار بوده و هست ، حس كنجكاوي و الگو پذير بودن آن هاست ؛ دختران و پسران نوجواني که هر زمان دنبال الگوي رفتاري شخصیتی هستند.

به گزارش خبرافلاک سوم ابتدایی بود که چادر سفید نماز را با چادر سیاه همراه کرد تاجایی که هنگام بیرون رفتن از منزل هم چادر به سر می کرد اگرچه این رفتار دختر ۹ ساله برای خیلی ها غریبه بود بطوریکه در بسیاری از مکان ها که حاضر می شد حرف های از جنس کنایه که پوشش برای او زود است و مدتی بعد دلسرد  می شود و خودش این نوع از پوشش را کنار می گذارد عارفه را بیش از هر چیز دیگر آزار می داد؛ لابه لای همین حرف ها بود که در مدرسه ابتدایی امامت توانست با همکاری معلمش تشکیلات کوچک سه نفره را برای معرفی حجاب تشکیل دهد و این رفتارها همه در حالی بروز می داد که پوشش به انتخاب خود عارفه  و هیچ گونه اجباری در کار نبود.

در دوران ششم ابتدایی آنچه که بیش از پیش دغدغه اش شده بود حفظ چادر در مدرسه راهنمایی جدید بود. تابستان همان سال شرایطی فراهم شد تا در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کند تکیه به دیوار مسجد زده بود دانه های تسبیح لابه لای انگشتانش می چرخید چند ساعتی تا اذان مغرب و افطار زمان است با دخترانی چند سال بزرگتر از خود برای تنها دغدغه ذهنش هم صحبت می شود با خودش زمزمه می کرد فرصتی نمانده سه روز اعتکاف رو به پایان است باید با تصمیمی مهم و محکم از مسجد به خانه بروم؛

در همان دیدار با معتکفین جوان در مورد چگونگی حفظ حجاب در مدرسه جدید صحبت می کند  و بین حرف هایشان با مدرسه معارف آشنا می شود و بعد از سه روز اعتکاف تحقیقاتش را برای ورود به مدرسه جدید آغاز می کند ، آشنایی با شیوه و نگرش مدرسه راهنمایی معارف اندکی از اضطرابش را می کاهد؛ چراکه او نه فقط دغدغه اش حجاب خود بلکه برنامه های متفاوتی برای هم سن و سالانش در نظر داشت.

بعد از این که وارد دوره متوسطه اول شد سعی کرد همان تشکیلات کوچک ابتدایی را این بار در قالب یک پایگاه فرهنگی کوچک در مدرسه ادامه دهد و معرف خوبی های پوشش و حجاب برای دختران هم سن و سال خودش باشد.فعالیت های عارفه در حالی ادامه داشت که برخی حرف های دلسرد کننده دوستان و آشنایان همچنان وجود داشت.

پدر علاقه داشت دخترش در رشته تجربی تحصیلاتش را ادامه دهد اما عارفه عزمش را برای تحصیل در رشته معارف جزم کرده بود چراکه می خواست با شناخت و آگاهی بیشتر راهنمای دوستانش باشد.

تابستان پایه اول متوسطه سه روز با طرح ولایت بسیجیان همراه می شود و دقیقا بعد از برگشت از آن دوره سه روزه حس مسئولیت پذیری در او بیشتر می شود مسئولیتی از این نوع که نسبت به پوشش دختر هم سن و سالش بی تفاوت نباشد و با نزدیک شدن مهر و شروع سال تحصیلی کلاسی را برای انجام کارهای فرهنگی اجتماعی در محیط مدرسه و جذب دانش آموزان فراهم می کند؛ آنچه که برای او لذت بخش است در ابتدا تغییر نگرش و رفتار دوستانش در رابطه با پوشش و کشش و علاقه آن ها به سمت حجاب ظاهری است.

عارفه ج رشنو؛ دانش آموز سوم متوسطه با اشاره به ضرورت تلاش و فعالیت محجبه ها برای معرفی امر مهم حجاب بیان کرد:عقیده نداشتن فرد محجبه خطر است مشکلی که در بین برخی نوجوانان و اجبار غلط خانواده ها برای محجبه شدن فرزندانشان هست؛ از طرفی تا حجاب رفتاری نباشد حجاب ظاهری فراهم نمی شود.آن چه در بین نوجوانان آشکار بوده حس هیجانی و الگو پذیر بودن آن هاست و دختر و پسر در سن نوجوانی دنبال الگوی رفتاری هستند که باید زمینه معرفی افراد و چهره های شاخص علمی فرهنگی با ویژگی مهم محجبه بودن به آن ها فراهم شود.

دانش آموز خرم آبادی با اشاره به ضرورت مطالعه کتب مختلف پیرامون فلسفه و اهمیت حجاب برای امر ترویج حجاب گفت: خانم های محجبه باید وارد میدان فعالیت شوند تنها به حجاب خود اکتفا نکنند محجبه بودن صرفا شخص من کافی نیست؛ باید در قضیه غریبه شدن حجاب در اجتماع ، اندکی خودمان را مقصر بدانیم که چرا برای ترویج عفاف و حجاب با زبان دوست و همکلاسی و هم دانشگاهیامان تلاش نکردیم؟!

وی در رابطه با دیدگاه های برخی افراد پیرامون محدودیت حجاب اظهار داشت:  تعریف ما از محدودیت مهم است؛ بله  از دیدگاه من این جمله که حجاب موجب محدودیت می شود صحیح است چون به من اجازه هر نوع رفتاری در جامعه را نمی دهد و تعیین کننده خطوط قرمز برای ماست؛یک زن محجبه اگر با رعایت حدود و مرزهای پوشش ایرانی اسلامی پیش رود می تواند با خط قرمزهای خودش بالاترین جایگاه های علمی فرهنگی اجتماعی را کسب کند.

رشنو که از برترین های رشته تفسیر قرآن است گفت: تا پایه یازدهم همیشه در مسابقات تفسیر قرآن شرکت می کردم بعد از کسب رتبه برتر استانی و کشوری دریچه های دیگر از موفقیت برای من باز شد که حجاب تا چه اندازه می تواند در موفقیت فرد تأثیر گذار باشد.

دانش آموز خرم آبادی بیان کرد: چادرم که عاریه و هدیه ای از جانب الگویم فاطمه زهرا سلام الله علیهاست با هیچ چیز گرانبهایی عوض نخواهم کرد؛ در تلاش هستم که به در رشته تربیت معلم تحصیلاتم را ادامه دهم و به عنوان یک معلم وارد اجتماع شوم چراکه معلمی رسالتی دارد که شاید بسیاری از افراد نتوانند تا این اندازه اثرگذار باشند.

وی در انتها خطاب به دختران همسن خود که با حجاب غریبه هستند گفت: به آن ها می گویم یک بار امتحان  کنند آیا امنیتی که با حجاب دارند با بی حجابی هم برایشان هست؟

 

  • نویسنده : بختیاری