همزمانی ماه رمضان امسال با اپیدمی ویروس کرونا رعایت برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است.

مهناز مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبر افلاک با اشاره به‌ضرورت تغذیه تصحیح برای فرد روزه‌دار، اظهار داشت: منظور از رژیم غذایی متعادل یعنی در این زمینه افراط‌وتفریط نداشته باشیم و به‌اندازه نیاز بدن مصرف کنیم، درواقع نه آن‌قدر کم که با کاهش کالری و دریافت کم پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی دچار ضعف و بی‌حال و سوءتغذیه شویم و نه آن‌قدر زیاده‌روی که دچار چاقی بی‌رویه و فشارخون بالا، دیابت و حتی کاهش سیستم ایمنی بدن را داشته باشیم.وی با اشاره به این‌که ابتلا به کووید ۱۹ در افراد چاق بیش از افرادی است که وزن آن‌ها در حد نرمال است، افزود: رژیم غذایی متنوع یعنی همه گروه‌های اصلی غذایی شامل نان، غلات و مواد پروتئینی شیر و لبنیات و استفاده از انواع سبزی‌ها و میوه‌ها در وعده شام افطار و سحر که با رعایت این نکات و دریافت آب آشامیدنی سالم، شیر کم‌چرب، دوغ کم‌نمک و انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه می‌توانیم آب موردنیاز بدن را تأمین کنیم.کارشناس تغذیه عنوان کرد: مصرف مواد پروتئینی چه پروتئین حیوانی و چه گیاهی مثل گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، غلات، تخم‌مرغ، شیر، لبنیات کم‌چرب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود چراکه این منوگلوبین ها و آنتی بادی ها از گروه پروتئین‌ها هستند و از طرف دیگر مواد پروتئین حیوانی مثل گوشت‌ها حاوی آهن و روی هستند که این دو عنصر تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و در مقابل بیماری‌های مختلف، مانع از ایجاد بیماری‌های واگیری مثل کرونا است.وی تصریح کرد: سبزی‌خوردن باعث خشکی دهان و ایجاد عطش می‌شود و بهتر است از خوردن این نوع سبزی در وعده سحر اجتناب شود، اما دریافت میوه‌ها و دیگر سبزی‌هایی چون کاهو، گوجه، خیار، فلفل دلمه ای چون حاوی فیبر کافی و آب میان بافتی خوبی و سرشار از ویتامین C می‌باشند و همچنین سبزی‌های رنگی مثل هویچ و میوه های زرد و نارنجی و قرمز سرشار از ویتامین A هستند که ویتامین A نقش مؤثری در ارتقاء سیستم ایمنی بدن به عهده دارد.مردانی خاطرنشان کرد: نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که دیابتی‌های نوع یک که وابسته به انسولین هستند و در ساعات مشخص و منظمی باید انسولین تزریق کنند و وعده‌های غذایی منظمی باید دریافت کنند معمولاً ازنظر پزشک معالج آن‌ها توصیه‌ای به گرفتن روزه برای آن‌ها وجود ندارد، اما دیابتی‌های نوع دو که به دودسته تقسیم می‌شوند ؛ دسته اول علی رقم مصرف داروها زیر نظر پزشک خود با رژیم غذایی، ولی متأسفانه قند خون آن‌ها کنترل نمی‌شود و این‌ها به دلیل اختلالات قندخونی که دارند مجاز به گرفتن روزه نیستند، اما دسته‌ای دیگر با دارودرمانی و تحت نظر پزشک متخصص و تغذیه مناسب توانسته‌اند با کنترل قند خون در دامنه متعارف و یک رژیم غذایی متعادل و متنوع روزه‌داری را داشته باشند.کارشناس تغذیه بیان کرد: توصیه‌ای در جواب نگرانی خانواده‌هایی که روزه اولی دارند؛ چون نوجوانان در سن رشد هستند توجه به برنامه غذایی آنان بسیار حائز اهمیت است و مادران می‌بایست در وعده‌های غذایی مصرف مواد پروتئین مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، غلات، شیر کم‌چرب و انواع آش‌هایی که حاوی حبوبات است را به‌اندازه کافی بگنجانند تا به رشد مطلوب نوجوان خدشه‌ای وارد نشود.وی گفت: از طرفی نسبت به کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای مثل نان سبوس‌دار نان سنگک نان‌های صنعتی سبوس‌دار عدس پلو، لوبیا پلو و … که می توانند بخش اعظمی از انرژی موردنیاز روزه‌دار به خصوص نوجوانان را در وعده‌های غذایی تأمین کنند نباید غافل شد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبر افلاک